Vores rejse til USA

Herunder findes dagbog fra vores tur i 2010 og den vil fortsætte her i 2012. Det er vores håb, at lige så mange læser den denne gang.

Håber mange vil lægge en lille kommentar da det er super. Opret som anonym og skriv de kryptiske bogstaver.

mandag den 16. juli 2012

San Francisco

Så gik vores to dage i denne store by.

Den første dag tog vi bilen til Fishermanns Warf. Det største problem var at finde et sted at sætte bilen - men vi fandt et parkeringshus, hvor vi fandt en plads øverst oppe. Så vi gik en skøn tur langs havnen og så på mennesker og på udbudet af "billige" varer. Flerer af fotohandlerne hev mig ind i deres butik - de mente lige de havde en linse jeg ikke kunne leve uden - men det havde de alligevel ikke. Enter er deres udvalg for lille eller også har jeg for mange objektiver. Men sjovt at høre dem fortælle om de vildt  billige priser de har og så se prisskiltene - de er mindst på højde med priserne hos den lokale fotohandler i Næstved.

Desværre har der ikke været tid til, at se på et par solbriller til mig - noget jeg ellers virkelig mangler - men måske senere på turen.

Vi gik naturligvis til Pier nummer 39 for at se søløver. Det var hurtigt overstået denne gang. Der lå 2. Underligt antallet kan svinge så voldsomt, men der er nok ingen der kender svaret.

Den dag var vejret virkelig flot med sol og varme og alligevel hand der dis over Golden Gatebroen. Træls når nu vi gerne ville have et billede uden dis.

Vi fik set kunstneren,der maler med sprayflasker. Han er fantastisk dygtig og får et smukt motiv ud af det hver gang.

Vi snakkede lidt om det og besluttede at tage ind i byen og gå en tur i Chinatown. Skal love for at den lørdag var der andre end os der var ude at køre i bil....... Men med stort besvær fandt vi et parkeringshus under et meget stort fint hus. Vores bil fik lige et sikkerhedscheck inden vi fik lov at køre ned - men fint sted og billigt. Det billigste vi har besøgt - 12 dollar for lige så lang tid vi ville. Det er nogenlunde prisen pr time de andre steder vi har parkeret.

Vi gik en dejlig tur sammen med alle de andre i China Town. Vi gik forbi en kirke og Thomas stak lige hovedet indenfor. Der var bryllup og vi gik da indenfor og deltog i et par minutter. Amerikansk bryllup af 2 kinesere. Sjovt lige at opleve. Vi fandt et sted at stille sulten. Men for Thomas er det kun midlertidigt.....

Vi gik videre og så på lidt t-shirts.  Men heller ikke her fik vi set på solbriller til mig. Vi fik handlet lidt og fandt bilen igen.

Myten siger jo, at hvis man bliver træt af, at gå på de stejle veje i SF så læner man sig blot op ad dem. Her illustreret af Thomas.

Så ville Thomas ved gud gerne ned i midtbyen for at besøge en butik der betød meget for ham........ Nå men afsted med den lille bil og starte søgningen efter en p-plads. Det første hus tog ekstra betaling fordi bilen er så stor så ud igen. Det næste sted måtte vi prøve 3 gange inden vi kunne få bilen ind på en af de pladser der er beregnet til en fiat 500 (som ville kunne stå på tværs i bagagerummet i vores bil).

Vi splittede os op og aftalte en tidspunkt. Gitte og jeg gik lidt rundt og endte i en butik, hvor jeg købte en enkelt klædningsgenstand. Gitte skulle lige se på noget så jeg ventede udenfor. Da den samme bus var kommet forbi 4 gang og den samme hjemløs havde talt til mig, som jeg også var hjemløs tænkte jeg, at jeg hellere måtte kigge indenfor. Hun fortalte ikke hvad der var i posen - men kun der var lidt problemer med kasseterminalen......

Vi fandt mødestedet, som var ved starten på kabelbanen. Da vi var på havnen var der mindst en times kø og det var der også her kl 19. om aftenen. Helt vildt så populært det er at prøve den spændende tur. Thomas og Cille havde for første gang ingen pose med - men det var fordi indkøbet kunne være i skuldertasken.

Tilbage til hotellet og ud og finde et sted vi kunne få en lille smule at spise inden vi fandt hotellet og gik til ro. En lang dag.

Næste dag i SF spiste vi morgenmad samme sted som dagen før. ET rigtig Amerikansk sted med en skøn tjener, der med kartofler i munden rigtig kan sige "sweetie" og "maam" og "Girls" og alle får en lille kommentar, men vi synes hun er herlig. Hun har vist desværre fri i dag så vi må nøjes med deres mad. Morgenmaden består typisk af pandekager - røræg og bacon.

Vi startede bilen for at køre en tur mod nord og nyde det smukke landskab der er nord for Golden Gate. Turen over broer gik meget langsomt pga trafik - men der er vildt mange der går og cykler over broen. Men disen hang tungt over det øverste af broen.

Vi kørte af nogle snoede veje til en naturpark der hedder Muir Woods. Det er det sydligste sted man kan opleve Redwood træer. Sidst så vi Giant Sequia, som bliver enorme i diameter. Disse Redwood er verdens højeste træer, som bliver op til 115 meter høje og også med en diameter der er enorm. De havde anlagt en fantastisk sti mellem træer og langs en lille å. Thomas og Cille ledte efter hule træer, hvor de kunne gemme sig i. En meget dejlig tur på et par timer. Vi sluttede med en kop kaffe og thomas fik lidt at spise.

Jeg havde læst, at det ikke var en god ide, at komme der i weekends og skal love for, der var kommet mange mennesker imens vi havde gået rundt. Vi så det mest da vi kørte derfra for der holdt biler langs vejen flere kilometer væk. Men vi var heldige at holde næsten lige udenfor indgangen.

Herfra kørte vi til Muir Beach. En strand lige ud til stillehavet og et superskønt sted, hvor de lokale badede og luftede hunde. Disen hang tykt nogle meter over hovedet på os men vi kunne da nyde det alligevel. Cille fik tøj fra Gitte - Thomas og Ole og til sidst lykkedes det, at hun kunne holde varmen. Vi så lidt fugle på stedet. Måger - Pelikaner og Gribbe. Faktisk så vi 12 gribbe på samme tid. Surt der ikke var ordentligt lys så vi kunne fotografere dem.

Derfra kørte vi lidt mod nord af Highway 1 for at nyde den fantastiske udsigt - som var ødelagt af disen. Vi vendte og kørte den mest snoede vej jeg har kørt tilbage til Golden Gate, som igen var dækket af dis. Vi besluttede os for, at gå en aftentur på havnen langs Fishermann Warf og Gitte havde et sted hun gerne ville se. Vi fandt nemt et parkeringshus, hvor vagten checkede højden inden vi kørte ind - få cm luft så den var OK. Vi måtte jo stole på ham og kørte ind.  3-4 pladser måtte opgives men vi fandt et fint sted.

Vi startede med at spise noget dejlig mad på et spændende amerikansk sted i 50'er stil og med 50'er musik.

Vi gik lidt frem og tilbage og jeg var nødt til at købe en trøje for at holde varmen. Derefter tilbage til hotellet og tidlig sengetid. I dag starter turen sydpå mod Monterey, hvor vi skal overnatte et par dage.