Vores rejse til USA

Herunder findes dagbog fra vores tur i 2010 og den vil fortsætte her i 2012. Det er vores håb, at lige så mange læser den denne gang.

Håber mange vil lægge en lille kommentar da det er super. Opret som anonym og skriv de kryptiske bogstaver.


tirsdag den 20. juli 2010

San Francisco

Så er vores to dage gået i denne mega spændende by.


Jeg kunne ikke komme på nettet i aftes eller i morges så derfor skriver jeg først nu, hvor hotellet har arrangeret mig med en ledning i r....


Byen har ingen sammenligning med Los Angeles. Los Angeles var bare så fantastisk stor og alligevel virkede den meget nem at finde rundt i og ikke helt så koncentreret storbyagtig. Lige modsat er det med San Fransisco.


Vi startede lidt sent den første dag, som var søndag - vi var lidt trætte efter den sene tur fra Yosemite. Vi spiste fremragende morgenmad på en lille restaurant ved siden af hotellet, som i øvrigt ligger total perfekt midt i byen. Vi besluttede, at vi ville tage til Fischermanns Warff og se havnemiljøet og måske se søløverne.



Søløverne har for nogle årsiden fundet vej derind i havnebassinet, hvor de ligger på nogle flydepontoner og de vipper, som om de lå på en isflage eller andet i havet. Den dag vi var der var der ca 60 stykker, som lå i havnen. Jeg spurgte en sød dame om lidt info. Og hun fortalte at søløverne lever som vilde dyr og at de selv har fundet derind. De har føde lige udenfor havneindløbet og rimelig fred indenfor. Vi kunne tydelig lugte de var der og høre dem. Hun fortalte bla at der var udstukket meget klare regler for, hvor meget de måtte gøre i forhold til søløverne - de måtte faktisk kun give hjælp hvis en af dem var rigtig syg. Hun fortalte også at det højeste antal der havde været v ar 1.701 søløver. Vildt. Og hun havde været der og sagde at larm og stank havde været ulideligt.


Hele området omkrig Pier 39 og de andre moler er lavet om til et skønt område, hvis man er til rigtig turisme. Der var boder og butikker af enhver art og man kunne handle alt fra solbriller - t-shirts til hatte og digitalkameraer. Der var en del butikker der handlede med kameraer og udstyr. Selvfølgelig ikke hvad jeg søgte, men de havde ældre udstyr til gode priser - lidt for gode priser efter min mening. Selvom de havde haft, hvad jeg søger tror jeg ikke jeg ville have handlet med dem - for jeg tror det var fake - selvom det så originalt ud. Drengene fik lavet en fantastisk flot tegning af en kunstner der malede med spraymaling og med motiver fra byen. Vi spiste på molen .


For at komme derud og tilbage igen tog vi de kendte kabelbusser. I et område i byen løber der kabler under vejen, som trækker de ca 40 små skinnebusser rundt i sporene. Det har de gjort siden 1873 og mon ikke det er de samme vogne stadig?? Info kan læses på http://www.sfcablecar.com/

Det er meget populært at køre med kabelbusserne - så det kostede vel en time i den ene ende og godt en halv i den anden i ventetid. Men sjovt var det.



Selve byen har virkelig stejle gader. Jeg har set stejle gader i alperne, men dette er nu total specielt og kan nok kun forstås, hvis man har oplevet det. Men jeg har taget et par foto og lægger dem på www.fotoalbum.eu/naestved under biblioteket san francisco, hvis vort internet tillader det.


I dag tog vi taxa til en butik, hvor vi lige skulle se på lidt Pentax. Men desværre havde de udsolgt af varerne. PIS. Og vi prøvede to andre steder inden vi gav op og tog til Union Square, som er et skønt sted midt i byen. En dejlig plads, som var virkelig velholdt og ren og fyldt med butikker med kvalitetsmærker omkring. Det var dejligt at sidde der i solen og drikke en sodavand.


Derefter besøgte vi Chinatown. Det skal man næsten når man kommer til denne by. Det skulle være det sted i verden med flest kinesere - bortset fra i kina :-) Området er stort og fyldt med boder der vil sælge alt mulig skrammel. Og der er bestemt også gode ting imellem. Thomas fandt et lækkert ur og fik med sit handelstalent slået ca 15% af prisen.


Vi gik tilbage til midtbyen, som er en skøn blanding mellem nyt og gammelt. Flotte nye butikker i gamle ejendomme og nye transportmidler mellem gamle kabelbusser og gamle sporvogne. Der er en leben af mennesker som sjældent oplevet men er super atmosfære. En dejlig by, der skæmmes en del af alle de hjemløse. Dem er der virkelig mange af og de er virkelig stakler mange af dem. Men selvom man gerne ville så står de ikke rigtig til at hjælpe. Byen har gjort meget og bygget mange lejligheder og andre hjælpeforanstaltninger - men de vil ikke rigtig hjælpes. Men stakler - det er de.


Efter lidt shopping spiste vi mad og nu er det sengetid. et par fede dage i storbyen, som er en dejlig by med vand og mange dejlige modsætninger. Desværre var det meget diset mod havet så vi kunne kun lige se et omrids af Golden Gate - men måske i morgen.


Nu må jeg vel hellere afsløre lidt om den bil vi kører rundt i. Som tidligere skrevet havde vi bestilt en Kia, som sikkert er en fremragende bil. Men drengene var lidt skuffede over ikke at skulle køre i en amerikaner - så den blev lavet om til en Lincoln Navigator. V8 - 5,7 liter og mere end 300 HK. Det har været en pragtfuld og nem bil at køre i - men den er stor og fylder meget i byerne - men alle har haft god plads og så har den fritidsbeskæftigese til Gitte. Hun stiller konstant på aircon - men så går tiden jo med det :-) Som det ses på billedet er det en stor bil.





Slut for denne gang. Om alt går godt skriver jeg næste gang fra Monteray.

5 kommentarer:

  1. Wauuu - for et køretøj, og fine billeder fra Cisco - hvor er alle naturbillederne fra Yosemite?
    Her hjemme banker varmen igen på - lækkert - håber det også bliver sådan i næste uge, så kører Benjamin og jeg til Sverige og ser om vi kan finde nogle rovfugle.
    Det lakker også mod enden for jeg med jeres oversøiske eventyr, glæder mig til at høre jeres stemmer fortælle om jeres tur.
    Ha det godt
    Svend

    SvarSlet
  2. Wauuuuuuu - igen, imponerende billeder fra Yosemite, store træer, store stenknolde, store vandfald, store fugle - stort - stort -stort, glæder mig til at se alle andre billeder, når du får pillet lidt ved dem.
    Ha det fortsat godt
    svend

    SvarSlet
  3. Hej alle fire.
    Nu kan jeg læse jeres rejsebreve og se billederne igen. Jeg havde brudt hele installationen ned for at ordne værelst, da jeg mod beregning måtte klippe nogle lednenger over, virker det nu med lodder og trisser.
    Printeren driller igen. så den er havnet hos Kvikley, pengene tilbage.
    Sikke en dyt i har fået at køre i, vel også en amerikansk oplevelse, og sikke da en krudtkarl den er. Mere amerikansk det vel næppe blive.
    Her pakker og ordner vi begge steder, foreløbig med det resultat, at der så nærmest er ubeboeligt begge steder
    Til slut mange hilsner og fortsat god tur
    vi ses på Google Earth
    Farmor og Farfar

    SvarSlet
  4. Hej Svend.

    Tak for dine skriv. Kan love dig, at dette er og har været fantastisk og jeg har mange flotte billeder med hjem som kan minde os om den fede tur.

    Håber godt nok også du og Benja får en dejlig tur til Sverige. Du får nok mere glæde af det lange grej end jeg for jeg skal alktså lige lære at benytte det - det er lidt sværere end forventet :-(

    Hej far. Vi glæder os alle til at se jeres nye lejlighed. Vi er naturligvis klar at hjælpe så snart vi er hjemme. Vi må lige snakke printer når jeg kommer hjem.

    SvarSlet
  5. Hej Ole
    Ja, det er ikke så let med det lange grej, men øvelse gør mester, og jeg øver stadig :o)
    Kan i ha en go tur hjem, håber du har gemt noget steso, så kan du jo altid købe en flaske burbon til at skylle dem ned med! vi ses og tales
    Svend

    SvarSlet