Vores rejse til USA

Herunder findes dagbog fra vores tur i 2010 og den vil fortsætte her i 2012. Det er vores håb, at lige så mange læser den denne gang.

Håber mange vil lægge en lille kommentar da det er super. Opret som anonym og skriv de kryptiske bogstaver.

søndag den 18. juli 2010

Lidt tanker om bogstavet: "B"

Lyder igen lidt kryptisk - men læs videre og jeg har lavet lidt indlæg om det bogstav.

B for Budweiser. Ja den anden aften da jeg skulle sidde i hotellets lobby sammen med Thomas ville jeg nyde en enkelt øl mens vi klarede internettet på godt og ondt. Straks vi havde sat os kom en flink mand og sagde det ikke på nogen måde måtte nydes alkohol i Lobbyen.

B For breadfast. I går morges nød vi for første gang morgenmaden på vort værelse. Det var dejligt og ikke mindst markant billigere end de lidt dyre restauranter.

B for Besøg i Yosemiti parken. Efter den meget flotte køretur dagen før var vore forventninger til parken med rette meget høje - selvom vi ikke rigtig vidste hvad det var vi skulle ind i en 10 km lang dal og se. Det første vi valgte at tage til var vandfald i parken. Efter de oplysninger vi har er det verdens 3. højeste vandfald og vi kunne parkere relativt tæt ved det nedre fald. Vi besluttede os for at gå op til det øvre og højeste fald. Efter 15 minutters gang kom vi til en ranger der sad hvor stien for alvor gik op. Hun sat ved et skilt, hvor der stod, at der var næsten 4 mil til toppen og nødvendigvis det samme ned igen. Det besluttede vi, at vi ikke gad.

B for bjergbestiger. Den første time eller 1 1/2 var der konstant en helikopter der svævede over os ganske tæt ved klippen. Vi tog lidt billeder og ved at zoome ind på kameraet kunne vi se, at folkene i helikopteren hang ud af vinduerne og ledte øjensynligt efter et eller andet. Den før nævnte Ranger fortalte, at det var en mand der havde været på vandring og gået udenfor stierne. Nu var han savnet og det ledte efter ham bla med helikopter. Jeg har søgt på nettet med har ikke kunne finde afslutning på historien.

B for besøg ikke den park i weekends. Vi havde læst, at der skulle være lidt mange mennesker i weekends, men nu var vores tur nu engang således, at vi kom hertil i en weekend. Da vi kom tilbage til bilen efter at havde set vandfald ville vi køre til enden af parken - men det foregik i en lang kø og var ikke særlig smukt. Så vi besluttede, at køre ud og se lidt af den del af parken, som ikke lige ligger i den besøgte dal.

B for beslutningen var rigtig god. Vi startede med at se endnu et super smukt vandfald, og denne gang kunne vi komme helt tæt på. Men skal love for, at det faldende vand giver "regn" og tåge. Men vi fik lidt gode billeder og listede videre.

B for "bare stor" Det sidste vi gjorde inden vi forlod parken var at køre til Mariposa og se på verdens største træer. Her vokser redwoodtræet sequoia. En kort spadsertup på godt en kilometer (stejl - varmt og på støvede veje) kom vi til det største af dem alle. Det højeste står ikke i denne park, men det gør det med den største livvidde. Grizzly giant hedder dette træ. Det er så gammelt, at hvis Alexander den store havde kommet forbi i år 330 FØR vor tidsregning ville han havde set det stå som et lille skud. Træerne er utrolig hårdføre. Det bliver ved at vokse til sne eller storm får bugt med dem. Selv ildebrand kan ikke få has på netop dette træ. Barken er uden harapiks og kan næsten ikke antændes så man benytter faktisk ild til at tynde ud i skoven og give perfekte betingelser for sequoia.

B kan også stå for bare smukt. Inden vi tog til de store træer tog vi til et udsigtspunkt, som ligger højt for enden af en 50 km lang rute. Fra dette sted havde man et fantstisk view over en stor del af parken og også dalen, med de mange mennesker. Jeg tog et foto af en p-plads og der ses det tydeligt, at der var mange biler. Fra dette sted nød vi virkelig udsigten og herfra kunne vi se hvorfor turen til vandfaldet var så lang. Der var faktisk langt imellem de to fald. Vi havde også perfekt udsigt til vartegnet for Yosenite parken - klippen halfdome. En høj klippe uden træer og den ligner en halv kuppel - eller en tommelfinger.

B kan også stå for Brun Bjørn. På vej op til udsigtpunktet Glaciers Point var vi så ubeskrivelig heldige at se en stor brun bjørn der hyggede sig lidt fra vejen. Vi sprang ud af bilen og jeg tog så mange billeder det kunne lade sig gøre. Men snart var der trafikkaos og nogle folk forstod ikke helt at opføre sig hensynsfuldt. Både overfor bjørnen og for os andre der gerne ville have fornøjelse af bjørnen. De gik ned i skoven ved den og på et tidspunkt fik den jo nok og listede af. Men fantastisk stort at møde denne vilde bjørn i sine naturlige omgivelser og ikke som man plejer i en zoo. Alle var enige i at dette bare var stort. Heldigt for mig så sagde jeg netop til Jacob på vej derop, at her ville jeg mene at hvis vi skulle møde en bjørn skulle det være her.

B for Back to the west. Efter de store træer gik turen tilbage til vestkysten og til San Francisco. De tre sov hele vejen så jeg havde rimelig ro. Vi spiste lidt lækker mad på vejen og var fremme i byen kl ca 23. Det var Lørdag aften og der var virkelig gang i byen med folk der festede og hyggede sig. Der var utrolig meget trafik, men igen er det meget nemmere her end i Danmark for alle hjælper alle og der er ingen sure trafikanter - kun et smil og et vink. Vi fandt nemt hotellet, som ligger lige midt i byen og det er et OK værelse, selvom drengenes seng ikke er stor. Vi må bytte lidt.

B for Begive os ud i storbyen. Om snart vil vi pakke rygsækken og gå ud i kulden. Da vi forlod vort spisested kl halv 8 ca var der 38 grader og bragende sol. Da vi kome hertil var der 14 grader og den dis der er byen var der også. Så det noget af en brat overgang og Gittes største problem er hvad hun skal have på :-)

Nå slut for i dag - blev en lang historie - men synes der var meget at fortælle.

Billeder følger senere på www.fotoalbum.eu/naestved